Terug naar de gulden. Volgens een onderzoek van een Brits bureau, dat toch al tegen de Euro was, zoals de meeste Britten (om ongeveer dezelfde reden waarom ze daar nog steeds links rijden en in inches, feet, yards en miles meten) zou een terugkeer naar de gulden voordeliger zijn dan de Euro houden.
Wilders natuurlijk gelijk in euforie.
Maar hij vergeet een aantal dingen. Ten eerste is het niet echt een terugkeer naar de oude gulden (waarvan we 2,20 inleverden voor 1 euro) maar het zou een overgang zijn naar een nieuwe gulden. En omdat Nederland nog steeds economisch een sterk land is zal dat een stevige, harde munt worden. Die wellicht 1 om 1 omgewisseld gaat worden met de Euro. Dus 1 Euro is 1 gulden waard. Erg leuk als je op vakantie gaat naar Zuid-Europa. misschien wel zelfs als je naar de VS of Canada gaat en als je boodschappen gaat doen in Duitsland of België. En alles wat we importeren wordt goedkoper.
Los nog even van het feit dat een overgang minimaal 10 tot 15 miljard gaat kosten en de organisatorische kant daarvan (geldautomaten, parkeerautomaten, kassa's etc.. etc..) is het ook dodelijk voor onze export positie. Want Nederlandse producten worden door de hoge koers van die nieuwe gulden onbetaalbaar voor het buitenland. En aangezien de Nederlandse economie voornamelijk op export draait krijgt die Nederlandse economie een klap die ze nooit meer te boven komt. Daarnaast zal de Nederlandse consument veel minder Nederlandse producten kopen omdat de buitenlandse producten, door die harde gulden, veel goedkoper zullen zijn.
Als oorzaak van de nadelen van de euro worden een tegenvallende economische groei en een ondermaatse consumptie genoemd. En daarvan hebben we geen last met een invoering van de nieuwe gulden? Ja, natuurlijk wel, sterker nog, de recessie zal alleen maar erger worden.
Ik ben geen econoom, maar weet wel dat 1 + 1 = 2. Wilders blijkbaar niet en om zijn gelijk te krijgen wil hij zelfs Nederland storten in een economische crisis waar we nooit meer uit zullen komen......