zaterdag 17 september 2011

Een berg in Nederland

Ja, was dat even schrikken voor sommigen. Er had iemand "outside the box" gedacht. Oud-wielrenner Thijs Zonneveld om precies te zijn met zijn idee voor een berg in Nederland. En ik zal jullie niet te lang in spanning laten: ik ben voor!

 En ik zal proberen uit te leggen waarom. Ten eerste, ik noem het niet voor niets denken "outside the box". Nederland is een vlak land, op wat heuvels in Zuid-Limburg na, wat molshopen op de Utrechtse Heuvelrug, in Twente (Holterberg) en in en om de stad waar ik woon, Arnhem. Een berg, of liever nog een bescheiden bergrug, biedt ongekende mogelijkheden. Niet alleen sportieve, denk aan skieers en snowboarders die in eigen land kunnen trainen, jonge talentvolle wielrenners die dichtbij kunnen ervaren wat het is om tegen een echte berg op te rijden en ik heb zelf dan nog het idee om een 400 meter ijsbaan aan te leggen op hoogte. Wereldrecords in Nederland, heerlijk! Ook gaat het verder dan recreationele voordelen, liefhebbers die in eigen land kunnen skieen, snowboarden, tegen een berg op fietsen en al die andere dingen waar je nu nog minimaal 800 kilometer voor moet rijden.

 Maar denk ook aan de economische voordelen. Tuurlijk, de bouw/aanleg kost veel geld. Maar verschillende sportbonden zullen minder geld kwijt zijn aan trainingskampen, De bouw/aanl;eg biedt werkgelegenheid aan de bouwsector en toeleveranciers, er zal ongetwijfeld horeca op en bij de berg komen, ook werkgelegenheid en inkomsten voor de overheid via btw en toeristenbelasting. Waarschijnlijk ook btw op skiverhuur en liftpassen, en die 2 dingen leveren ook weer werkgelegenheid op.

Een "rug" van 3 bergen biedt nog veel meer mogelijkheden en zou de eventuele drukte ook mooi kunnen spreiden. Om de investering terug te verdienen zou er gekeken kunnen worden of het geheel misschien een soort van park moet worden waarvoor toegang geheven kan worden. Of dat juist niet en inkomsten halen uit de liftpassen. skiverhuur, toegang tot eventuele ijsbaan en wellicht parkeerterrein. Om het milieuvriendelijk te oen zou je kunnen zeggen dat als je met de auto komt wel toegang moet betalen, maar als je met fiets of OV komt dan niet.

Wellicht spendeer ik er nog een 2e blog aan, want ik vind het buitengewoon interessant, mijn steun heeft de Nederlandse Berg dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten