zaterdag 26 augustus 2017

De jacht op een appartement

De jacht op een appartement.

Aangezien ik van detacheerder over ging naar een contract bij inlenend bedrijf en de detacheerder voor de huisvesting had gezorgd, moest ik op zoek naar mijn eigen appartement.

Dat leverde 2 uitdagingen op: ten eerste hoorde ik pas 14 dagen van tevoren dat ik een contract bij inlener kreeg, ten tweede moet ik op 30 juni uit dit appartement en kan ik pas 1 juli in het nieuwe.

Daarbij was ik in die 14 dagen ook nog eens een lang weekend in Nederland, al heeft dat de zoektocht niet echt gehinderd.

Er is hier in Polen een site, domy.pl, waar je zowel koop- als huurhuizen kunt vinden. Je kunt dan bij elk huis of appartement aangeven dat je interesse hebt, door je naam, mailadres  en telefoonnummer in te vullen.

Dat verschillende keren gedaan, in vrije tekstvak aangegeven dat ik geen Pools spreek en waar ik naar op zoek ben.

Dat leverde geen reactie op of een makelaar die geen Engels sprak.

Tactiek toen veranderd, naast het insturen van het interesse formulier, bij eerstvolgende gelegenheid de betreffende makelaar gebeld.
Dat had meer succes, ik werd uitgenodigd voor een bezichtiging. Perfect appartement, groot, met een terras van 40 m2.
Ik zou na mijn werk naar dat appartement toe gaan. Vol goede moed bestelde ik een Uber.

Maar wat mij nog nooit over komen is, 50 minuten lang geen Uber beschikbaar of de app was in de war. In die 50 minuten heb ik een auto gehad op 4 minuten, maar die schoot toen weer naar 24 minuten om vervolgens weer te verdwijnen.

In overleg met de makelaar de afspraak toen maar een dag verzet. Dus ik zit de volgende dag alvast op een bankje beneden en neem nog een slok water. En toen beep beep. SMS. Van de makelaar, afspraak ging niet door, ze hadden en stel wat het wilde en die zouden in het weekend tekenen, zouden ze dat niet doen, dan zou het appartement voor mij zijn.

Zo mooi werd het dus niet, maar ik die makelaar bellen en vragen of ze niets in dezelfde prijsklassen had. Dat had ze, in de wijk Zaspa, studio in nieuw appartementengebouw. Dus gelijk afspraak gemaakt om te bezichtigen. Met Uber, dit keer wel gewoon beschikbaar, naartoe gegaan en het beviel mij prima, dus ik zeg tegen makelaar: ik neem em!

Ik kon er alleen niet in op de dag dat ik uit het huidige appartement moest. Niet op de vrijdag, maar pas op de zondag. Geen nood, hotelletje geboekt met ontbijtbuffet en WiFi voor 2 nachten en vanaf de zondag woon ik in dat appartement. Biedronka (supermarkt) vlakbij, naar werk 4 minuten bus en 2 minuten trein en dicht bij het strand!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten