dinsdag 22 november 2011

Knagen aan de democratie

Ik ben boos. En mensen die mij een beetje kennen weten dat ik zelden of nooit boos ben. Maar het was me ook wel een weekje. Met niet minder dan 4 pogingen van vvd en pvv om aan de democratie en de grondwet te knagen.

Het begon allemaal met Dion Graus (PVV) die naar aanleiding van de berichtgeveing over zijn optreden, maar vooral aftreden, in de Commissie de Wit opperde dat er eigenlijk een Pers Politie zou moeten zijn. Een paar uur later haastte Hero Brinkman zich om te verklaren dat het een grapje was geweest en dat het grappig was geweest om te zien hoe de linkse media reageerden. Meneer Graus en meneer Brinkman, in een parlementaire democratie maak je geen grapjes over de in de grondwet vastgelegde persvrijheid. Vraag dat maar eens aan de mensen in Libië, Egypte en Syrië....

We waren nauwelijks van de schrik begonnen of de VVD kwam in actie. De Occupy demonstranten moesten hun uitkering maar verliezen. Oh, er wordt al een patroon zichtbaar: er is Pers Vrijheid, zolang je maar niet negatief over ons schrijft en er vrijheid van demonstratie en vergadering zolang het maar niet tegen bankiers (over het algemeen VVD kiezers) is gericht. Beste VVD, nergens in de grondwet staat dat je alleen mag demonstreren als je werk hebt. Misschien een idee  voor u iets roept, eerst nog even de grondwet door te lezen.

Maar we zijn er nog niet.Dit keer in innige samenwerking riepen VVD en PVV dat Greenpeace het hoofdkwartier niet meer in Amsterdam mocht hebben. Dat zou slecht zijn voor het imago van Nederland. En subsidie en geld vanuit de Postcode Loterij mocht Greenpeace ook niet meer hebben. Als donateur van Greenpeace ben ik behoorlijk goed op de hoogte van de acties van Greenpeace en ik kan me niet herinneren dat Greenpeace ooit het leven van andere mensen in gevaar heeft gebracht danwel andersmans bezittingen heeft vernield. Greenpeace heeft overduidelijk het geweldloos actie varen hoog in het vaandel staan. Maar hier ook weer veel eigenbelang. Greenpeace is tegen kernafvaltransporten, terecht, het spul is levensgevaarlijk, en PVV en VVD zijn voor kernenergie. De werkelijke reden van de opmerking van VVD en PVV zal wel liggen in het feit dat Greenpeace erg kritisch is over het kabinetsbeleid, vooral op milieugebied.

En slecht voor het imago? Beste VVD, zeg dat even tegen jullie politiek leider, de premier. De vice premier van Groot-Brittanië, Nick Clegg dacht dat Rutte de butler was bij aankomst in Den Haag.

Het vierde voorval heeft te maken met de publieke omroep. Het zal inmiddels, na het zichtbaar zijn van het patroon, niemand verrassen dat PVV en VVD tegen de (linkse) VARA zijn en het (rechtse) powned het liefst gelijk de A-status zouden willen geven.

Onze grondwet maakt geen onderscheid tussen politieke stromingen. Pers Vrijheid geldt voor iedereen, niet alleen voor de Telegraaf. demonstratie en vergaderingsrecht geldt ook voor iedereen, ook voor mensen met een uitkering en ook als de demonstraite zich (gedeeltelijk) richt tegen het electoraat van de genoemde partijen.

En als u het niet eens bent met een non-gouvermentale organisatie, kom daar dan gewoon voor uit, maar met argumenten en niet met de onzin dat ze slecht zijn voor het imago van Nederland. Want dan ken ik er ook nog wel een paar. Ik vind meneer Wilders heel slecht voor het imago van Nederland!

Misschien ben ik paranoia, maar ik zie dingen die dagelijkse praktijk zijn in dictaturen. Pers aan een leiband, demonstreren mag alleen als je het met ons eens bent en pressure groups willen we helemaal niet zien. En radio en tv willen we ook graag in eigen hand houden.

Ik hoop werkelijk dat ik dat nooit hoef mee te maken. Want dan zou ik weleens heel erg boos kunnen worden.

2 opmerkingen:

  1. Ik zie het al, je bent al net zo'n fan van dit kabinet als ik. Ik kom stront te kort om afdoende op dit kabinet te kunnen schijten (met mijn excuses voor dit welriekende taalgebruik).

    Wil B.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo mee eens.
    Het hele kabinet is geen goed imago voor Nederland #mijnmening.
    Groetjez Dooz.

    BeantwoordenVerwijderen